TEKNIK ASAS BELAJAR REKODER
Topik pengajaran yang ingin saya kongsi pada kali ini adalah Teknik Asas Belajar Rekoder. Selaras dengan kurikulum Pendidikan Muzik sekolah rendah, pengajaran rekoder dapat memberikan pendedahan awal kepada murid tahap 2 khususnya dalam teknik asas belajar rekoder. .Dalam usaha untuk mengoptimumkan keperluan perlaksanaan kurikulum Pendidikan Muzik di bilik darjah, Adalah diharapkan agar guru-guru dapat mengaplikasikan serba sedikit idea-idea dalam menjayakan pengajaran rekoder .
Aktiviti yang menggembirakan disamping kaedah tunjuk cara yang menarik memberi pengalaman serta ilmu pengetahuan yang asas tentang permainan rekoder dapat diaplikasikan semaksimumnya.
1.Bahagian Rekoder.
2.Teknik asas belajar Rekoder terbahagi kepada tiga aspek utama:
(a)Postur Badan
Pernafasan
(c)Penjarian
POSTUR BADAN
(a)Postur Berdiri
Secara konvesionalnya, perkara yang perlu diberi perhatian ketika bermain rekoder dalam postur berdiri:
Kaki -Berdiri tegak dengan keadaan kaki direnggang sedikit
Lutut -Dilonggarkan (rileks) dan tidak kaku
Badan -Belakang badan serta badan dalam keadaan lurus(tegak)
Dada -Dinaikkan
Bahu -Ditarikkan ke belakang sedikit
Dagu - Mengadap ke hadapan
Tangan -Memegang rekoder dengan sududt 45 darjah kecondongan dari badan
Pandangan sisi Pandangan hadapan
(a)Postur Duduk
Secara konvesionalnya, perkara yang perlu diberi perhatian ketika bermain rekoder dalam postur duduk:
Bahagian badan hingga kepala -keadaannya sama seperti postur berdiri
Belakang badan -Tegak dan tidak bersandar
Punggung -Terletak di tengah kerusi
Kaki -Diletak di atas lantai dengan satu kaki ke hadapan sedikit
Tangan -Memegang rekoder dengan sududt 45 darjah kecondongan dari badan
PERNAFASAN
Proses pernafasan melibatkan pengembangan pada tulang rusuk, abdomen dan diafragma. Teknik latihan pernafasan:
(a)Menghembus dan menarik nafas.
(b)Bernafas secara cepat- secara berulang-ulang
(c)Pernafasan Staccato-Latihan ini dilakukan dengan sebutan “tut” secara berulang-ulang sehingga
murid dapat merasakan otot-otot di bahagian perut . Latihan ini boleh menguatkan otot-otot
tersebut untuk membantu mengawal pernafasan.
(d)Hiss/Hoo- Sambil menarik nafas secara perlahan, angkat kedua-dua tangan ke atas secara
perlahan dan hembuskan nafas dengan bunyi “Hiss”
Contoh latihan:
1.
TEKNIK PENJARIAN
Sistem Nombor Penjarian rekoder
Sistem nombor Kedudukan jari
Guru menunjuk cara sistem penjarian rekoder dengan betul.
(a)Tangan Kiri
0 -Ibu jari menutup lubang di bahagian belakang rekoder
1 -Jari telunjuk menutup lubang rekoder pertama
2 -Jari hantu menutup lubang rekoder kedua
3 -Jari manis menutup lubang rekoder ketiga
(b) Tangan kanan
4 -Jari telunjuk menutup lubang rekoder keempat
5 - Jari telunjuk menutup lubang rekoder kelima
6 -Jari telunjuk menutup lubang rekoder keenam
7 - Jari telunjuk menutup lubang rekoder ketujuh
Lubang kecil 6 dan 7 adalah untuk mneghasilkan bunyi syap (#) dan flet (b)
NOT DAN PENJARIAN
NOT B
LATIHAN MENIUP NOT ‘ B’
1.Guru menunjuk cara penjarian not ‘B’ dengan cara yang betul.
2.Latihan meniup not ‘B’ berdasarkan pola irama yang dipaparkan dengan pernafasan yang betul.
Tu-u Tut Tut Tut Tut Tu-u Tu-u Tu-u-u
NOT ‘A’
LATIHAN MENIUP NOT ‘ A’
1.Guru menunjuk cara penjarian not ‘A’ dengan cara yang betul.
2.Latihan meniup not ‘A’ berdasarkan pola irama yang dipaparkan dengan pernafasan yang betul.
Tu-u Tut Tut Tut Tut Tu-u Tu-u Tu-u-u
PENUTUP
1.Aktiviti kumpulan – murid meniup not “B” dan Not “A” dalam kumpulan.
2.Murid menyenaraikan nilai murni.
Semoga topik pengajaran rekoder ini akan dapat memberi manfaat kepada semua. Oleh kerana muzik merupakan medium bagi meluahkan perasaan, fikiran dan imaginasi, matapelajaran ini sangat berperanan dalam usaha membina kreativiti murid.
1.Bahagian Rekoder.
2.Teknik asas belajar Rekoder terbahagi kepada tiga aspek utama:
(a)Postur Badan
Pernafasan
(c)Penjarian
POSTUR BADAN
(a)Postur Berdiri
Secara konvesionalnya, perkara yang perlu diberi perhatian ketika bermain rekoder dalam postur berdiri:
Kaki -Berdiri tegak dengan keadaan kaki direnggang sedikit
Lutut -Dilonggarkan (rileks) dan tidak kaku
Badan -Belakang badan serta badan dalam keadaan lurus(tegak)
Dada -Dinaikkan
Bahu -Ditarikkan ke belakang sedikit
Dagu - Mengadap ke hadapan
Tangan -Memegang rekoder dengan sududt 45 darjah kecondongan dari badan
Pandangan sisi Pandangan hadapan
(a)Postur Duduk
Secara konvesionalnya, perkara yang perlu diberi perhatian ketika bermain rekoder dalam postur duduk:
Bahagian badan hingga kepala -keadaannya sama seperti postur berdiri
Belakang badan -Tegak dan tidak bersandar
Punggung -Terletak di tengah kerusi
Kaki -Diletak di atas lantai dengan satu kaki ke hadapan sedikit
Tangan -Memegang rekoder dengan sududt 45 darjah kecondongan dari badan
PERNAFASAN
Proses pernafasan melibatkan pengembangan pada tulang rusuk, abdomen dan diafragma. Teknik latihan pernafasan:
(a)Menghembus dan menarik nafas.
(b)Bernafas secara cepat- secara berulang-ulang
(c)Pernafasan Staccato-Latihan ini dilakukan dengan sebutan “tut” secara berulang-ulang sehingga
murid dapat merasakan otot-otot di bahagian perut . Latihan ini boleh menguatkan otot-otot
tersebut untuk membantu mengawal pernafasan.
(d)Hiss/Hoo- Sambil menarik nafas secara perlahan, angkat kedua-dua tangan ke atas secara
perlahan dan hembuskan nafas dengan bunyi “Hiss”
Contoh latihan:
1.
TEKNIK PENJARIAN
Sistem Nombor Penjarian rekoder
Sistem nombor Kedudukan jari
Guru menunjuk cara sistem penjarian rekoder dengan betul.
(a)Tangan Kiri
0 -Ibu jari menutup lubang di bahagian belakang rekoder
1 -Jari telunjuk menutup lubang rekoder pertama
2 -Jari hantu menutup lubang rekoder kedua
3 -Jari manis menutup lubang rekoder ketiga
(b) Tangan kanan
4 -Jari telunjuk menutup lubang rekoder keempat
5 - Jari telunjuk menutup lubang rekoder kelima
6 -Jari telunjuk menutup lubang rekoder keenam
7 - Jari telunjuk menutup lubang rekoder ketujuh
Lubang kecil 6 dan 7 adalah untuk mneghasilkan bunyi syap (#) dan flet (b)
NOT DAN PENJARIAN
NOT B
LATIHAN MENIUP NOT ‘ B’
1.Guru menunjuk cara penjarian not ‘B’ dengan cara yang betul.
2.Latihan meniup not ‘B’ berdasarkan pola irama yang dipaparkan dengan pernafasan yang betul.
Tu-u Tut Tut Tut Tut Tu-u Tu-u Tu-u-u
NOT ‘A’
LATIHAN MENIUP NOT ‘ A’
1.Guru menunjuk cara penjarian not ‘A’ dengan cara yang betul.
2.Latihan meniup not ‘A’ berdasarkan pola irama yang dipaparkan dengan pernafasan yang betul.
Tu-u Tut Tut Tut Tut Tu-u Tu-u Tu-u-u
PENUTUP
1.Aktiviti kumpulan – murid meniup not “B” dan Not “A” dalam kumpulan.
2.Murid menyenaraikan nilai murni.
Semoga topik pengajaran rekoder ini akan dapat memberi manfaat kepada semua. Oleh kerana muzik merupakan medium bagi meluahkan perasaan, fikiran dan imaginasi, matapelajaran ini sangat berperanan dalam usaha membina kreativiti murid.